čtvrtek 18. 11.
info big beat + dub = legendární britská formace poprvé v ČR Listopadový večírek EuroConnections bude ve znamení energického mixu hip hopu, ska, dubu a punku – do Paláce Akropolis totiž dorazí anglická úderka Dub Pistols. Kapela nejčastěji spojovaná s klubovými fenomény big beat a breakbeat infikuje taneční hédonismus nekompromisními politickými názory a už patnáct let patří mezi nejvyhledávanější koncertní projekty na britských ostrovech. Večírek EuroConnections 18. listopadu s českou koncertní premiérou Dub Pistols doplní ještě domácí breakbeatový projekt Semtam. Dub Pistols - Členové anglické partičky Dub Pistols se rádi fotí v dokonale střižených elegantních sakách, kravatách a bílých košilích. Možná na jejich módním vkusu není nic moderního, ale jednoduše jim to sekne. A stejné je to i s jejich hudbou. Svůj mix hip hopu, dubu a punku namíchali Dub Pistols v druhé polovině devadesátých let a novináři je dodnes trochu ze setrvačnosti spojují s bigbeatový klubovým fenoménem tehdejší doby. Třebas je jejich „sound“ už dnes maličko zastaralý, tomuhle kvintetu energické breakbeaty sluší jako nikomu jinému v roce 2010. A jejich snaha spojit taneční extázi s politickým postojem je v současnosti relevantnější než kdy jindy. Barry Ashworth sám sebe popisuje jako věčného vojáka britské klubové scény, který se vrhá do bitev zásadně v první linii. Na konci osmdesátých let se na Ibize nakazil taneční horečkou a byl jedním z promotérů, kteří šířili ducha „druhého léta lásky“ na ilegálních večírcích Londýně. Kromě honiček s policií a provozování vinylového obchodu stihl Ashworth ještě úspěšnou kariéru s houseovým projektem Deja Vu. V roce 1996 se ale hudebně vydal zcela novým směrem a s baskytaristou Jasonem O'Bryanem debutovali pod jménem Dub Pistols výbušným singlem There's Gonna Be A Riot. Dub Pistols mají nezáviděníhodnou vlastnost být v nesprávný čas na nesprávném místě. Když v říjnu 1998 vydávali už jako trio svoje první album Point Blank, vládly zrovna žebříčkům halekačky Fatboy Slima a ze slova big beat – jak se energické kombinaci hiphopových breakbeatů a punkového skandování začalo říkat – se stalo tak trochu sprosté slovo. Dub Pistols přitom svoje spojení s tímto stylem vždy odmítali, jejich stylový záběr zasahoval od Bronxu, přes Ibizu a Manchester až do Karibiku (ska, dub, reggae). I přes nepříznivé okolnosti debutové album uspělo, Ashworth a spol. dokonce podepsali smlouvu s velkou nahrávací společností v USA a za jejichž peníze natočili v roce 2001 své druhé album Six Million Ways to Live. Na zámořský úspěch si kapela zadělala skvěle přijatou koncertní šňůrou i hitovým singlem Official Chemical, ale znovu zasáhla zlomyslná náhoda – už hotové album plné nekompromisních politických názorů nepustil label v zjitřené atmosféře po 11.září do distribuce a vydání se dočkalo až s čtyřletým zpožděním na malé britské značce Distinctive Records. Svět velkého hudebního byznysu by jim stejně byl moc těsný a tak si Dub Pistols alespoň užívají svoje místo v klubovém undergroundu, kde se etablovali jako jedna z nejvyhledávanějších koncertních kapel posledních patnácti let. Svoje místo ale našli i jinde. Jejich energické vypalovačky ozdobily hollywoodské filmy Bad Company, Mystery Men či Blade II, nespočet videoher a jsou také podepsaní pod remixy pro Mobyho, Limp Bizkit, Korn nebo Iana Browna. Se svojí pověstí neměli Dub Pistols nikdy nouzi o hostující vokalisty, vedle kohorty rapperů (Busta Rhymes, Rodney P) a reggae zpěváků (Horace Andy) patří mezi jejich stále spolupracovníky i Terry Hall, zpěvák The Specials. Objevuje se i na třetím albu Speakers And Tweeters z roku 2007 a podtrhuje tak výraznou inspiraci ska a 2 Tone. Na stejné vlně se veze i jejich zatím poslední deska – loňská Rum & Coke, kde jako kdyby se Dub Pistols dostali od vysokooktanového mixu breakbeatů a punku k zkouřené pohodě reggae a dubu. „Vyrostl jsem na The Clash a v západním Londýně, kde jsem žil, se hrál dub,“ říká k stylovým inspiracím Barry Ashworth. „Jsme pankáči, hlavně protože punk vyznává estetiku 'nic není nemožné'“. Jak skvělé heslo pro kapelu, která se nikdy neřídila módními styly a hrála vždy jen podle vlastních pravidel. Až se 18. listopadu poprvé představí v Paláci Akropolis českému publiku, je třeba mít toto heslo na paměti. V ten večer se totiž může stát úplně cokoliv! Semtam – Cesta tam a zpět Českým zástupcem na listopadových EuroConnectionst bude projekt Semtam, který s přestávkami existuje už deset let. Pod tímto jménem je ukryt hudebník Kryštof Koenigsmark (mimo jiné také moderátor Radia 1), jenž za tuto dobu nahlédl do žánrových krajin drum’n’bassu, dubstepu, downtempa, dubu či breakbeatu a ze všech si do svého osobitého stylu odnesl něco neobvyklého. Semtam zatím vydal pět nahrávek vlastním nákladem, z nichž dvě se objevily i na netovém labelu Kaktus Recordings. Posledním počinem je letošní album Set (Years of Slow Cryptomnesia) plné náladových kompozic, které překračují žánrové hranice. Společně s obnovením nahrávací činnosti se Semtam také zrodil jako koncertní těleso, v němž se objevuje i DJ Telka, hráč na dechové nástroje Jindřich Krippner či zpěvačka C-lara. Diskografie: Point Blank (1998) Six Million Ways to Live (2005) Speakers and Tweeters (2007) Rum & Coke (2009) |
|