čtvrtek 1. 10.
info 37 fotografů Na Chmelnici (19. 9. – 15. 10. 1989) Fotodokumentace Jaroslava Prokopa z legendární výstavy v Junior klubu Na Chmelnici Junior klub Na Chmelnici byl v osmdesátých letech bezesporu jedním z nejvýznamnějších kulturních zařízení, mapujících současnou tvorbu. Vzhledem k širokému spektru žánrového záběru, byla řada dramaturgických počinů pod drobnohledem zvýšeného zájmu Státní bezpečnosti. Četností „sledovaných“ akcí však časem došlo k propojení a permanentnímu sledování aktivit klubu. Čas od času pak začali soudruzi běsnit, ale nikdy z jejich činů nebylo jasné (od toho byli asi také tajnou policií), zda jim skutečně o něco jde nebo jenom vykazují činnost. Byly sice některé vypjatější situace (i na pistoli mezi lopatkami došlo, ale to se odehrálo v souvislosti, která dodnes vyvolává směs pocitů absurdity a komičnosti), ale dařilo se „přískoky“ kličkovat a přežívat. Samozřejmě Damoklův meč nad činností klubu visel celá osmdesátá léta. Celou dobu se očekávalo, že může dojít k zastavení činnosti. Svou „ostražitost“ jsme však směřovali spíše k možnosti vzniku vykonstruovaných likvidačních problémů mezi koncerty nebo divadelními představeními. Poslední kapkou v očích estébáků však byla paradoxně výstava „37 fotografů…“, která vedla k rozhodnutí: „Chmelnice do konce roku 89 končí…!“. To jsme se však dozvěděli až o řadu let později… Vzpomínka dramaturga: Začátkem roku 89 za mnou přišli moji přátelé fotografové Jarda Prokop a Pavel Mára. Měli připravenou hezkou řeč: „že je stopadesáté výročí vzniku fotografie, že to slaví celá Evropa skvělými výstavami, že v Praze se za mnoho miliónů chystají jen výstavy pro etablované fotografy, že není nic o současné fotografii…“ Těch „že“ bylo dost na to, abychom se o tom začali vážně bavit. Můj požadavek byl, že výstava nemůže mít rozměr běžně pořádané výstavy ve foyeru, ale musí být koncipována do všech prostor klubu a obsahově ji musí připravit někdo, kdo to kurátorsky „utáhne“, aby z „trucpodniku“ nebylo plácnutí do vody. Po krátké debatě jsme se shodli, že jediný člověk, který je schopen něco takového dát dohromady je Anna Fárová. A tak se paní doktorka stala Komisařem výstavy. Výstava nebyla zařazena na seznam státem dotovaných akcí. Proto se produkčně z oblasti nízko rozpočtových projektů přesunula mezi akce bez rozpočtu. Základ půdorysu výstavního prostoru a základ adjustáže vycházel z toho, co dům dal. Architekti výstavy Petr Pištěk a Šimon Caban však nedostatek peněz nahradili kreativitou, čímž vznikl důstojný výstavní prostor do té doby „nevídaný“. Katalog a program výstavy byly graficky řešeny ve spolupráci: Karel Haloun, Michal Cihlář a Joska Skalník. Zahraniční novináři výstavu považovali za vrchol českých oslav roku fotografie a důkaz, že v Československu fotografie stále existuje a její tvůrci jsou schopni plnohodnotně nevázat na tradici významných českých fotografů. Oficiální média o ní mlčela. Přesto výstava, oproti těm oficiálním, v českých médiích opěvovaným, neměla nouzi o tisíce vděčných návštěvníků. Oficiální tvůrce výstava nijak nezasáhla, protože ti se o ní ve svých komunistických lóžích nejspíše ani nedozvěděli. Notně však popudila estébáky, jejichž záměry a priority o pár týdnů později změnil 17. listopad 1989… ŠIMON CABAN, MICHAL CIHLÁŘ, GÁBINA FÁROVÁ, IVO GIL, PAVEL HEČKO, BOHDAN HOLOMÍČEK, DANIELA HORNÍČKOVÁ, BOŘIVOJ HOŘÍNEK, VRATISLAV HŮRKA, LIBUŠE JARCOVJÁKOVÁ, LUKÁŠ JASANSKÝ, LUBOMÍR KOTEK, IVAN LUTTERER, JAN MALÝ, PAVEL MÁRA, PAVEL NÁDVORNÍK, TOMÁŠ NĚMEC, MICHAL PACINA, DUŠAN PÁLKA, IVAN PINKAVA, JAN POHRIBNÝ, MIROSLAV POKORNÝ, JIŘÍ POLÁČEK, MARTIN POLÁK, RUDO PREKOP, JAROSLAV PROKOP, NADJA RAWOVÁ, JAN REICH, TONO STANO, VASIL STANKO, IREN STEHLI, JARO SVITOK, PAVEL ŠTECHA, JINDŘICH ŠTREIT, MIRO ŠVOLÍK, KAMIL VARGA, PETER ŽUPNÍK 37 FOTOGRAFŮ NA CHMELNICI Při koncipování soudobých fotografických výstav moje volba míří na stejný problém: 7+7 ve Špálově galerii v roce 1967, 9+9 v Plasích v roce 1981, výstava 11 ve Fotochemě v roce 1988. Jde o teoretický koncept, pro mne stále aktuální, který demonstruji přes dvacet let: seskupování fotografických osobností do smysluplných celků tak, aby jejich projev hovořil ještě silněji a v kontextu mnoha autorů se nesmazával přínos jednotlivce. Mělo by to nastat i teď v případě fotografické výstavy na Chmelnici. Nikoliv konfrontovat, nýbrž logicky propojit dva základní proudy soudobé československé fotografie, které vystoupily do popředí zájmu pregnantním způsobem v posledních deseti letech:
Když jako z čistého nebe padla na nás začátkem tohoto roku možnost
uskutečnit velkou výstavu, při vymýšlení jak naložit s prostorem
Chmelnice a co by tuto výstavu mělo propojit, uvažovalo se o tématu
člověk a jeho prostor, ať už skutečný nebo imaginární-duchovní. Má tu být
exprese, peklo I ráj, a to do všech krajností, ve vší svobodě projevu a
zároveň se vší tolerancí a respektem k projevu druhého. Proto zavírám do
Chmelnice lvy a tygry: fotografy ze skupiny 9+9 (14), kteří se zabývají
fotografií realistickou, autory ze skupiny 11 (11), kteří se věnují fotografii
manipulované a režírované, a konečně jsou tu nově příchozí (12), kteří navazují
na oba proudy. Celá výstava se má stát jedinou skladbou o mnoha hlasech
směřujících k jediné výpovědi vyřčené všemi dostupnými prostředky. Noví
účastníci, kteří kompletují oba směry, skupinu z Plas omlazují a jsou tak
dokladem, že humanistická bezprostřední fotografie je stále schopná života a
obnovování, že nezastupitelně reflektuje stav světa a že ve svých kvalitních
projevech je jednou z konstantních a hlavních linií fotografického vývoje.
Půjde tedy o kontext, o propojení zdánlivě nejnemožnějšího,
tj.“realistů“ opírajících se o skutečnost vnější a „režisérů“, kteří
zobrazují svůj vnitřní svět, svůj vnitřní model. Nepůjde o jednoznačný,
lineární dialog, předem dohodnutý, ale o nepředpokládanou interakci
jednotlivých projektů, o tolerantní střetávání dvou rovin fotografických
přístupů: pól přirozenosti – fotografie jako odraz světa a pól umělosti –
fotografie jako pomocný nástroj k vytváření paralelní nebo jiné
skutečnosti. A tu občas dochází k paradoxům, kdy fotografie
skutečnosti vypadá daleko absurdněji a obludněji než fotografie, která
skutečnost interpretuje. Umělá fotografie těžící z obrazotvornosti náhle
vypadá vedle reálné až překvapivě neproblematická, romantická a idealizovaná.
Problém odchází do roviny estetické.
Anna Fárová, 1. 6. 1989 |
|