úterý 16. 3.
info Legendární Vanessa po více než deseti letech vstala z mrtvých a volá: „Ahoj, chcípni“. Masochistickou přitažlivost měly koncerty Vanessy vždycky. Diváci, oddělení od skupiny pletivem a oslnění tehdy naprosto futuristickou projekcí, ve které se jakoby mimochodem potkávaly útržky porna, tváře masových vrahů a optimistické počítačové animace zažívali něco, co většina z nich nezažila ani předtím, ani potom. Nešlo ani tak o kulturní zážitek jako takový, nýbrž o pocity, které člověk zažije, když ho v temné noční uličce přepadne parta hodně naštvaných a perverzních výrostků, kteří právě vyplenili sex shop. Přesto se diváci na koncerty Vanessy znovu a znovu vraceli… V obecném zmatku doprovázejícím pád komunismu na sebe v roce 1990 v Praze narazili dva lidé, kteří se mohli seznámit pouze v ten konkrétní čas a na tom konkrétním místě. Daniel Rodný, geniální programátor z ortodoxní židovské rodiny a Samir Hauser, chlapík z česko-iráckého manželství, jehož otec byl vysoký důstojník v armádě Saddáma Husajna. Spojení Rodného nadšení pro elektronickou hudbu a Hauserova textařská genialita, podpořená také absencí jakýchkoli zábran, dalo vzniknout veleúspěšným albům Disco Bastards, Flashback a Monogamy, které dodnes ovlivňují každého, kdo si jde v Čechách koupit jakýkoli elektronický nástroj. V roce 1993 vyhrává skupina s klipem ke skladbě “Prokopat se ven” cenu evropské MTV Local Heroes. Energie, se kterou skupina přistupovala ke tvorbě i koncertům, ji nakonec zákonitě musela roztrhat. Rodný Vanessu v roce 1995 opouští a Hauserovým společníkem se na krátkou dobu stává Miroslav Papež, fanoušek industriálních zvuků a všech starých elektronických přístrojů. Společně pro label EMI vydali album Vanessa Gun, ale vzápětí si dávají tvůrčí pauzu. V mezidobí se Samir Hauser živí jako kabaretní zpěvák pod jménem Bruno Ferrari, zatímco Miroslav Papež navazuje intenzivní spolupráci s berlínskou nezávislou scénou, především s labelem Pale Music Steve Morella. Na něm vydává svůj vedlejší projekt Moimir Papalescu And The Nihilists. Někdy kolem roku 2007 začíná Hauser znovu komunikovat se svým původním partnerem Rodným a oba se shodují na tom, že je čas skupinu obnovit a upgradovat pro 21. století. Do obnoveného projektu vedle Papeže přizvali i Jaroslava Stuchlého, člena hardcoreové skupiny Michael's Uncle a operátora Jakuba Horáka. Materiál pro nové album vznikal nejen v tajných laboratořích skupiny, ale také v Berlíně, kde nad zvukem desky dohlížel Alexander Hacke. Je rok 2009 a svět znovu potřebuje Vanessu… … a proto legendární VANESSA vstala z mrtvých a rozjela zřejmě nejočekávanější comeback letošního roku. Album Ave Agony produkoval Alexander Hacke (Einstürzende Neubauten) a kromě zpěváka Samira Hausera a skladatelů Miroslava Papeže a Daniela Rodného se na něm podíleli také bubeník Jaroslav Stuchlý a producent Jakub Horák. Drsná parta, naturalistické české texty a obnažený obraz zkažené reality, taková je nová Vanessa. „Dneska hrajem mainstream, jsou to takový příjemný písničky pro lidi našeho věku, ale i pro ty mladší,“ říká Rodný. „Texty jsou o radostech a potěšeních lidí v krizi středního věku. Pokud se lidé o sobě chtějí něco dozvědět a odhalit temnou stranu, která je v každém z nás, deska Ave Agony jim to umožní,“ dodává Hauser. |
|