Dvojkoncert hvězdy hip-lifu (mix hip-hopu a afrických tradic) a autora
nejprodávanější kazety v Ghaně se sólovým projektem frontmana The Ex a jeho
one man-protest pop.
Zea
Kapela s jedním muzikantem a nápady na samé hranici zdravého rozumu,
sólový projekt frontmana The Ex, veteránské skupiny holandského noise-punku.
I když Arnold de Boer je vedle kytary vybaven mikrofonem, samplery, synťáky
i automatickými bicími, jeho někdy chytlavé, jindy drásavé popsongy znějí
spíš analogově a vinylově než digitálně. De Boer na sebe vrší krásně zkreslené
kytarové barvy, temně hypnotické rytmy a hluky. „Jako kdyby Pink Floyd
předsedali srazu pankáčů,“ píše časopis Kerrang. Jeho nahrávky jsou
zběsilou oslavou hudební revolty, na BBC je s oblibou hrál guru nezávislého
rocku John Peel. Během poslední dekády je de Boer na kontinuálním světovém
turné, vystupoval na prestižních festivalech Printemps de Bourges, CMJ, South By
Southwest, i v tak exotických zemích jako je Etiopie či Ghana a třeba
i Rusko nebo Balkán. Cestování se de Boerovi vrací i s úroky, jeho
album The Beginner nabízí šokující kontrasty hudebních nálad, od elektroniky až
po africké inspirace. K silným partnerům de Boerovy domovské kapely The Ex
patří například etiopský saxofonista Getachew Mekuria anebo skupina Konono No 1,
pověstná svojí aplikací drastického zkreslení na africké lidové nástroje.
Drásavé industriální zvuky, jimiž do historie vstoupili Konono, slyšíme i z
nahrávek Zea.
King Ayisoba & band
Hip-hop na africké půdě dokonale splynul s životním stylem mladé generace
a vytvořil unikátní subkulturu. Příkladem je dominantní styl současné Ghany
zvaný hiplife, což je fuze rapu a africké taneční hudby highlife s přísadou
reggae. Vysoko stoupající hvězdou žánru je King Ayisoba, jehož hluboký a ostrý
hlas dokáže proříznout palbu afrických bubnů jako motorová pila. Narodil se jako
jeden ze 14 sourozenců, které měl jeho otec se 3 manželkami, jeho
dědeček, profesí šaman-čaroděj, mu v dětství předepsal jako
lék tradiční dvoustrunnou kytaru kologo, na kterou lze hrát melodie
i ostré rytmy. Díky mistrovskému ovládání nástroje si ho za partnera vybral
jeden z velikánů ghanské hudby Terry Bonchaka, s nímž Ayisoba společně
vystupoval a komponoval. Bonchaka ale na vrcholu své kariéry tragicky zahynul
při dopravní nehodě. Když se pak Ayisoba dal na sólovou dráhu, propojením
kytary kologo s elektronickými rytmy totálně změnil ghanský hiplife: roku
2007 zvítězil v místních hudebních cenách souběžně v kategoriích
pro současnou i tradiční hudbu. Jeho tvorba představuje to nejsyrovější a
nejvíce autentické, co z Afriky proniká do světa.