pondělí 2. 10.
Labe-Elbe (Doteky 2006)
00:00, A-Galerie
dočasně mimo provoz

info

Již poosmé pořádalo občanské sdružení SUKUS od 1. do 9. července 2006 mezinárodní výtvarné sympozium LABE – ELBE (DOTEKY 2006) v Zubnicích. Tradičně se zde setkali němečtí a čeští výtvarníci, kteří v ovzduší vzájemné tolerance a přátelské spolupráce tvořili (každý po svém) díla na zadané téma. Letošním tématem bylo VRSTVENÍ – SCHICHTUNG

*+*

8. ročník mezinárodního výtvarného sympozia LABE-ELBE (DOTEKY 2006) se konal na již tradičním místě ve vesničce Zubrnice. Ta leží na území bývalých Sudet v krásné krajině nad řekou Labe. Dominantním kulturním duchem je místní Muzeum lidové architektury. Stavitelské skvosty staré architektury jsou roztroušeny po celé vsi a blízkém okolí. Toto místo je inspirativní pro všechny návštěvníky. Výtvarní umělci z Čech a Německa, kteří zde letos tvoří svá díla na zadané téma VRSTVENÍ, berou inspiraci nejen ze svého okolí, ale i z přátelské atmosféry, která zde všude panuje. Je třeba připomenout, že vstřícnost a pomoc prokazují i obyvatelé vsi, kteří nejsou výtvarně vzdělaní a mnohdy moderním artefaktům „sami nerozumějí“. Už si zvykli a očekávají, že vždy na začátku prázdnin sem přijede skupina výtvarníků z celých Čech a z Německa a v jejich obci tvoří svá díla.

Mnohé artefakty vznikají z nalezených netradičních materiálů, ale i odpadu nlezeném na místním sběrném místě pro šrot. Nejen sochaři rádi využívají i staré kolejové pražce ke svým skulpturám a instalacím. Malířka Alena Burianová ztvárnila rostlinné motivy zdejší přírody v instalaci z barevných pauzáků, detaily dotvářela frotáží. Německá malířka Karola Hinckel na hrubou desku lepila ve vrstvách útržky novin, na které malovala motivy ze zdejšího kostela sv.Máří Magdalény při zachování výrazných novinových titulků. Umocnila tak svůj záměr VRSTVENÍ nejen materiálu, barev, ale i životních událostí obsažených v použitém tisku. Tradiční červená barevnost na plastikách Kalleho Linda z Regensburgu podtrhla účinek jeho dřevěných vyřezávaných figur. Hannoverská malířka Inge-Rose Lippok svou instalaci barevných vlajek nazvala PŘEKRÝVÁNÍ. Pomocí stínů své instalace, které se měnily podle denní doby, vytvořila jakýsi imaginární prostor. Grafička Alžběta Müller z Mnichova namalovala a koláží doplnila triptych GENERACE.

S působivě jednoduchou barevností předkládá divákovi ztvárnění lidských očí v běhu času. Fotograf Vladimír Murtin vytvořil cyklus fotografií ZPOVĚDNÍ TAJEMSTVÍ. Inspirací mu byl kostel, který se ve složitých kompozicích kusů zrcadel odráží a vytváří neuvěřitelné pohledy na reálný svět. Surrealistické ztvránění doplňuje na jednotlivých fotografiích skleněná plastiky hlavy, která je jinde nahrazena hlavou živého člověka. Pražská malířka Lucie Novotná se nechala inspirovat krajinou okolo Zubnic, kterou ztvárnila barevnými přes sebe vrstvenými pauzáky v jednoduchých liniích polí, luk a nebe. Prosvítání světla těmito obrazy navozovalo tradiční atmosféru vitráží v kostele. Grafik Miroslav Pošvic svojí plastikou v černobílé grafické barevnosti a jednoduché tvarové kompozici BÍLÁ NENÍ BÍLÁ, ČERNÁ NENÍ ČERNÁ pokládá divákovi otázku k zamyšlení nad jednoznačnými otázkami a odpověďmi. První zkušeností se zubrnickým kostelem a jeho bezprostředním okolím se inspiroval ve svých fotografických cyklech Herbert Ristl. Barevný živý květ, odrazy skla, vody, architektury v mnohavrstevnatých kompozicích vytvářejí fantaskní záběry.

SONDY – instalace zhotovená z pletiva, nabarvených papírů a světla jsou jsou základem k vytvoření cyklu fotografií. Ve svých snímcích fotograf Pavel Rydl předvádí divákovi vrstvení materiálů, které jsou díky prosvětlení a různé hloubce ostrosti ztvárněny jako abstraktní snové krajiny. Textilní výtvarnice Vlasta Rydlová vytvořila VRSTVY ŽIVOTA dyptych, který visí jako sloup nebo jako cesta vzhůru mezi sloupy kostela. Použila netradiční malířské materiály k vytvoření vrstev a srukturální malby, doplněný lesklými barvami, aby účinek po dopadu slunce a světla byl pro diváka co nejúčinější. Karlovarský malíř Jan Samec velké formáty pláten potištěné opakujícími se vzory visící na stěnách a oltáři zaplňují klidný prostor chrámu a dodávají mu příjemnou atmosféru rytmicky OPAKOVANÉHO SNU.

Vytvořené a vystavené práce, jejich osobitá forma a různorodost svědčí o tom, že pro zúčastněné výtvarníky bylo letošní téma podnětným inspirativním impulsem.

www.sukus.com


 
Doporučujeme