čtvrtek 25. 10.
info William Basinski přiváží do Prahy svůj ambient rozpadu, doprovodí ho projekt New Rome Skladatel William Basinski, který vystoupí 25. září v Paláci Akropolis, patří mezi největší hvězdy ambientní minimalistické hudby. Ve svých melancholických kompozicích využívá manipulací s páskami či staré rozbité syntezátory a ve své hudbě zachycuje ulpívání času či rozpadání vzpomínek. Proslavil se kolekcí The Disintegration Loops, v Praze Basinski nabídne svůj zcela nový program On Time Out of Time, který využívá záznamy vesmírných signálů. Na večírku v rámci série Music Infinity se představí i polský ambientní hudebník Tomasz Bednarczyk vystupující pod jménem New Rome. Zvuky rozpadajících se pásek, špatně fungujících přehrávačů, rozbitých syntezátorů, smyčky šumů a chyb, to jsou hlavní „nástroje“ amerického skladatele a hudebníka Williama Basinského. Ve své hudbě objevuje kouzlo analogových záznamů plných nedokonalostí, jež ve světě digitálního chladu evokují dynamiku života i jeho melancholii. Hudbu tvoří od osmdesátých let, kdy se pohybuje na newyorské scéně, proslavil se nicméně až na začátku našeho tisíciletí nahrávkou The Disintegration Loops, která zachytila úzkost Ameriky po teroristických útocích z roku 2001. V Praze se jedna ze zásadních postav současného ambientu objeví 25. září vůbec poprvé. Na začátku byla krabice starých pásek, kterou William Basinski našel ve sklepě svého domu. Pocházely ze začátku osmdesátých let, z doby kdy komponoval svoji první desku Shortwave, která vyšla ale až v roce 1998 u Raster-Noton. Když se pásky pokusil digitalizovat, začaly se mu doslova rozpadat před očima a záznam mizel s každým dalším přehráním. Basinski se rozhodl tento proces zachytit ve skladbách, v nichž se motivy ze smyček pomalu noří do šumu. Když výsledek poprvé pouštěl svým přátelům na balkoně svého bytu v Brooklynu 11. září 2001, naskytla se jim hrůzná podívaná kouřové apokalypsy padajících Dvojčat, jež je vyfocená na obalu nahrávky. The Disintegration Loops popsali novináři jako „nejsmutnější hudbu na světě“ a po svém vydání v roce 2002 se okamžitě zařadily mezi klasické nahrávky ambientní hudby. Basinski má za sebou přes dvacet alb, nespočet uměleckých instalací či soundtracků k avantgardním filmům. Napsal například také hudbu k opeře The Life and Death of Marina Abramovic. Do Prahy přijíždí s aktuálním albem On Time Out of Time, na němž využil záznamy zbytkových gravitačních vln, které dorazily k naší planetě po více než miliardu let dlouhé putování. Výsledkem jsou mohutné sonické kaskády vtažené do improvizací, v nichž Basinski využívá syntezátory a smyčky. Dronové vzkazy z kosmických dálav zapadají do jeho uměleckého tématu rozpadu a mizení času. Druhým hostem Music Infinity bude polský skladatel Tomasz Bednarczyk známý poslední roky jako New Rome. Na polské ambientní scéně se pohybuje od poloviny minulé dekády, kdy na albech Let's Make Better Mistakes Tomorrow nebo Painting Sky Together míchal pastorální melodie s field recordings. Jeho kompozice připomínají žánrové dekonstrukce Tima Heckera, zároveň jsou zasazené do zvukové tradice východní Evropy. Výrazný úspěch zaznamenal také projekt Venter, v němž tvořil jednu polovinu a poslední roky vydává pod jménem New Rome. Jeho desky najdeme v katalozích značek 12k, Room40 a Instant Classic a 25. října si v Paláci Akropolis po boku Williama Basinského odbude Tomasz Bednarczyk alias New Rome svou českou premiéru. |
|